0

Melanie Martinez

I början av januari spelade min vän Annie låten Training wheels för mig på en förfest. Den var asbra. Men tänkte såklart inte på att kolla mer på hennes musik just då. Men så gjorde jag det på bussresan mellan åbo och helsingfors och omg. Det var det bästa jag gjort. Kan lugnt säga att Crybaby har hoppat upp till mina top-3 album någonsin.

Det handlar inte bara om att musiken är otroligt bra och väldigt välgjord. Men den är så genomtänkt. Allt från att refrängen i soap låter som bubblor, till att temat (som jag tolkar vara barndom) går genom alla låtar. Låten Alphabet boy var den som gjorde albumet till att komma till toppen, typ. Då hon i andra versen använder allitteration på de första bokstäverna i alfabetet på ett sååå braaa sääätt! Det är diskret men man lägger märke till det. 

Stilmässigt skulle jag kalla det pianopop med alternativa melodier. Alla låtar har lite av en "soon all hell will break loose" känsla vilket jag gillar, det finns någon slags skräck med trots att låtarna kan ha glada melodier. Det finns så många låtar (för mig är det främst dollhouse, training wheels och sippy cup) där vartenda ord i lyricsen är spot on. En perfekt harmoni mellan ord som passar estetiskt och ord som bildar starka meningar. 

(Obs, detta var inte #spon men pleeeesss lyssna på albummet Cry baby, det är asigt bra.)


Kommentera här: