0

Mina favoritalbum

Jag älskar att dela upp musik i album. Ett album är en artists totala komposition av detas favoritlåtar i en ordning så att det ska skapa en känsla. Oftast lyssnar jag sönder ett album tills alla låtar känns för bekanta för mig. 
Men i alla fall, här är mina 5 favoritalbum. Utan ordning

1. Halsey - Badlands
Jag har snackat om detta album för mycket redan. Alla låtar följer en slags röd tråd trots att vissa aviker från resten. Det finns ingen låt jag hoppar över var gång och rent musikaliskt är låtarna enkla i sin uppbyggnad oftast men ändå så komplexa. Det här är misik jag främst lyssnar på när jag är lite nere, ensam, eller som pluggmusik. 

2. Jon Bellion - The definition
Detta var låtarna som introducerade mig för hip hop på riktigt. Trots att dessa inte är lika "hardcore hiphop" som typ drake eller så. Lite mer poppig hiphop men det är intet problem för mig. Jon blandar dem såpass bra att nytänkande melodier passar bra med hans texter. Jag lyssnar oftast på albumet när jag är på bussen eller i skolan. När jag behöver pepp eller så, låtarna är så starka.

3. Twenty one pilots - Vessle
Känner att det skulle vara fel om jag lämnade bort mitt nuvarande favoritalbum. Vessle är TOP allra bästa album enligt mig, enbart pga att nästan alla låtars lyrics är såpass bra som de är. Dessutom är varje låt på något vis stärkande. Vara sig det är texten i migrane som kan göra att jag tar mig igenom en skitdag eller trummorna i holding on to you som verkligen lyfter en när man känner att man inte fixar något. En annan anledning till att just vessle är högst upp är att jag kan lyssna på det överallt. På bussen, när jag ska sova, vid plugg, ensam, med folk. Det finns aldrig en dålig tid. 

4. Never shout never - harmony
Att inte låta nsn komma med vore skammligt. Detta var mitt absoluta favoritalbum när jag var 15-16 och harmony var praktiskt taget det ända jag lyssnade på i ettan på gymnasiet. Den tiden där jag inte egentligen vela göra något och hatade skolan och ensamheten. Dessa glada toner och "care free" attityd gjorde att jag orkade och ville ta mig igenom det där första året. Det är väldigt lättlyssnad musik, så som pluggmusik eller att lyssna på på bussen är typ det bästa. Man behöver inte riktigt tänka samtidigt som jag skulle kunna sjunga med i alla texter. Dessutom finns en av mina favoritlåtar någonsin på den skivan, first dance. 

5. Relient k - Forget and not slow down
Detta kanske är lite av ett märkligt val. Eftersom att jag anser mig vara ett större fan av både imagine dragons och troye sivan till exempel än vad jag är av reliant k. Men detta album ger mig så många känslor, och det är därför det hamnar  här. Detta album gör mig nostalgisk, på något vis så känns den så ungdomlig och ger mig känslan att "jag vill verkligen leva". Låten savannah är speciellt en låt som jag bara kan sitta och lyssna på på repeat. Lugnet faller över mig då. Det är förmig ett album med perfekt chillmusik med andra ord, samtidigt som mycket av musiken är lite hårdare, som relient k musik oftast är. 

Kommentera här: