1

Hen är din vän

Idag vill jag prata om en sak jag såg på facebook idag. En sak som gjorde mig arg. En sak som jag trodde att var färdigt diskuterat och numera accepterat. 


Först och främst. Till dem som tycker att detta är ett onödigt ord: ni är helt tillåtna att tycka så. Vi bor i ett fritt land för fan. Men då får jag komma med motargument. Cool? Måste dock säga att den som satte upp bildens argument för att ordet ska försvinna ur det svenska språket var "Ett ord jag inte gillar". En stilla undran, hur själviskt får man vara? Finns inget mera att säga om den det. Det är mest idiotiskt really. 

Så varför är hen ett dåligt ord enligt många? Jag googlade runt lite och hittade följande anledningar:
1. Det är onödigt.
Sant, om ordet används hela tiden för folk man vet könet på. Rätt onödigt då (enligt min åsikt) det finns människor som vill och ska benämnas som han eller hon. MEN för människor man inte vet könet på, eller människor som inte har ett kön/ har flera kön, så är det kanske det bästa ordet i vårt språk som vi kan använda som pronomen.

2. "Män ska vara män" 
Detta kommer direkt från Gabriella Bark på Nyheter 24. En intressant läsning som även det ger en en massa känslor som är skitkul att få en onsdagsmorgon. Ilska. Det kommer att kännas som upprepning men nu ska vi ta det här lungt och ordentligt: 
Man behöver inte ha penis för att vara man. Man behöver inte ha vagina för att vara kvinna. 
Man behöver inte vara man. 
Man behöver inte vara kvinna. 
Man kan vara både man och kvinna. 
Man behöver inte vara 100% man. 
Man behöver inte vara 100% kvinna
Är allt detta klart? 

3. Det är töntigt.
Självklart är jag inte helt rätt person att prata om detta, trots att jag nog indirekt vet, men om man aldrig fått uppleva förtryck mot sin identitet så har man ingen aning hur viktigt minsta ord kan vara. Let's be personal.
Jag kan inte beskriva euforin jag får när någon (i något sammanhang) kallar mig Pan och inte Bi. Bara det där lilla prefixet. Det handlar om identitet. Jag kan bara föreställa mig att personen som är trans/agender/etc får samma känsla, om i te bättre, när någon benämner detas kön rätt. 

Och vet ni vad? Efter en massa googlande så var det de anledningarna jag hittade. VARFÖR hatar alla ordet hen. VARFÖR är det det fånigaste ordet i svenskan? VARFÖR kanvi inte bara existera med varandra och acceptera att alla inte delar din "lyckosamma" (allt är relativt) lott i livet som inte föddes med en förväntad identitet som du inte känner dig hemma i. Ge fan i ordet hen. 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Läste Gabriellas artikel nyss, helt sjukt att människor tänker så fortfarande. Och speciellt eftersom hon själv är kvinna, borde inte hon förstå att feminism behövs?

Svar: Ellerhur!! 🙌🏼
Nadja

Kommentera här: